SOMMEREN 2023

En fin sommertur i Danske farvande 🇩🇰
Efter turen langs Nordkysten med overnatning i Odden Havn ankommer jeg til Sejrø d. 24. maj. Fortsætter næste dag 12 timer sejlads til Smålandsfarvandet og Guldborgsund. Næste dag 5 timer senere besøger jeg Nysted, rejser efter et par dage videre over Østersøen til det Sydfynske Øhav hvor jeg bl.a. skal besøge min gode veninde Birgitte Bruun på Thurø. På Thurø boede jeg i det hyggelige stråtækte hus på Grasten, da jeg for mange år siden var pottemager / keramiker. Her havde vi en god tid med produktion af stentøj på Birgittes keramikerværksted på Skippervej.
Jeg besøger Marstal som første stop efter 9 timer over Østersøen, og møder min ven Axel Vogt på Bro-5. Vi sejlede videre til Ærøskøbing og jeg har nu ligget her i denne hyggelige havn i snart 14 dage. Historien fortsætter herunder…

SOLSKINSHISTORIE

Så kom der friske penselforsyninger… – jeg tog chancen og bestilte en pakke med pensler og et nyt skrabejern på nettet med levering til Ærøskøbing Havnekontor Att: Skibet Colin Archer Vik.

Det bankede pludselig på staget her til morgen… og der stod selveste havnefogeden og sagde godmorgen med et stort smil og sagde der var kommet en pakke til mig. Sikke en service med levering lige til lønningen. Nu skal der slibes og lakeres. Jeg bliver lidt endnu… – der er godt nok hyggeligt i Ærøskøbing. God sommerdag til jer alle.

Ærøskøbing Havn / Dag 1 og 2

Ærøskøbing, og idylliske omgivelser. Skonnerten Belle Amie ankom her i eftermidag og besætningen er en hyggeligt blanding af gamle og unge mennesker. De optrådte med 10 mands Chanty Kor på dækket som rungede ud over hele havnen, føltes næsten at være langt ude i verden et sted i Irland eller England, super flot korsang og præstation af besætningen.

Ærøskøbing Havn / Dag 4

Ærøskøbing, er en ervhervshavn og her kan man slibe, larme og arbejde på sit skib uden sure miner. Fordi det er lidt uden for sæsonen er der heller ikke så mange gæster, så der er samtidig fred og ro. Jeg bliver her en uge mere, man betaler for 7 dage og får 2 dage gratis, pladsen er også inkl. alt, så det er perfekt sted at arbejde med vedligeholdelse af skibet. Der er et utroligt godt 5G netværk så man også kan arbejde på den front. Det er som sagt underholdende, fordi der hele tiden kommer store skibe, skonnerter og andre flotte Yachts på besøg.
Galeasen / skonnerten Emma Sillerslev, som normalt ligger i Ærøskøbing er et flot og vedligeholdt skib. Ægteparret Stacy and Walther går meget op i deltajerne og vedligeholdelsen af skibet og de har brugt meget tid på slibning og lakering, det fremgår tydeligt, det er god inspiration. I dag søndag tog de deres første sommertur (efter hvad jeg ved… det er første gang jeg ser dem sejle) De kom tilbage her til aften kl. 19 og lagde til kaj hvor de ikke plejer at ligge. Jeg ved at de har 2 mdr. ferie. Næste morgen sejlede de til Bagenkop på Langeland hvor det efter sigende skulle være lidt billigere at komme på land og få klargjort bunden af skibet.

Artificial Intelligence / AI

Jeg har længe studeret ChatGPT og endnu engang læst videre på lektien om hvad det kan og hvordan. Det er intet mindre end en revolution. Nu må vi se hvor stort det bliver, men der er næsten ingen grænser for hvad man kan spørge denne Kunstig intelligens om og få hjælp til m.h.t. til kodning, tekstforfatning, korrekturer, formuleringen og problemstillinger. Det er ganske enkelt betagene og i hverfald et super værktøj.
Nu er Photoshop også kommet i en betaversion og man kan ved enkle udtryk og kommandoer få photoshop til at udfører komplicerede retoucheringer, hvis man ved man vil. I al sin enkelthed og som med alt andet, er det et spørgsmål om at lægge en plan, har man planen billedet og beskrivelser for hvad man ønsker at udføre, kan AI hjælpe med resultatet, og få uanede inspirerende nye perspektiver frem i lyset. En stor fornøjelse, og garanteret noget jeg vil bruge i hverdagen i mit arbejde. Her en lille test i det nye Photoshop… (åbner billede, beder om at baggrunden skal være Sognefjord, og vupti! sejler skibet i Sognefjord i Norge

Ærøskøbing d. 21. Juni 2023

Der kommer heldigvis stadig mange flotte gamle skibe til havnen – en stor fornøjelse. Specielt efter 3 dage med den ene store kedelig speedbåd efter den anden på størrelse med rundetårn. Jeg forstår ganske enkelt ikke disse mennesker der køber et skib til flere milioner  – hvad tilføjer de denne smukke Maritimt historiske havn. De vil ganske vist gerne besøge havnen fordi det er så hyggeligt, men de kommer selv i nogle skyskrabere af speedbåde i 3 etager.

Men hvad bidrager de egentlig selv med til denne maritime hygge… – andet end ekstra diesel-os når de starter og forsvinder ud i det blå. Jeg glæder mig hver gang der kommer et skib i havn, med bare den mindste smule træ. Jeg må indrømme at jeg mest er til den slags gamle træskibe som ånder af sjæl, og Maritim Historie. Alle der kommer forbi nyder at se at man arbejder med skibet og roser arbejdet og duften af Linolie som gør havnen til en rigtig havn.

I dag Fredag d. 23. Juni 2023 fik havnen besøg af endnu et af de store skibe.

MULLIGAN
– En ægte klassisk Superyacht

Dybdegang: 3.1 m – Længde: 24 meter
bredde: 5,7 meter – Højde: 33 meter – 60 tons
Luksus sejlyacht Mulligan er et 80 fods klassisk fartøj bygget af det anerkendte hollandske værft Claasen Shipyards, søsat i 1996. Superyacht MULLIGAN blev designet af den respekterede Andre Hoek og modtog en omfattende renovering i 2011 af Van Dam Nordia Shipyard.
“Hun er æstetisk behagelig for øjet og fuldstændig afbalanceret med hensyn til udseende og ydeevne, både inde og ude. Alle yachter deler detaljer, som gør dem let genkendelige; tidløse overvandsoptrædener med en moderne præstationskonfiguration, der gør krydstogt til komfort og stil.” – Hoek Design
En fornøjelse at have sådan et skib som nabo i Ærøskøbing Havn.

Besøg på Marstal Museum

Marstal Søfartsmuseum er er et anerkendt kulturhistorisk museum med ansvar for Ærøs Maritime Kulturhistorie, Museet blev grundlagt i 1929 og statsanerkendt i 1959. Det er ganske vist en stor udstilling og selvom vi gik museet rundt i 4 timer, føler man ikke man har set halvdelen, det er storslået og historierne vælter ud af vægge og gulv, en sand fornøjelse og inspiration når man selv bor på et skib og kan se hvordan rigtige gæve søfolk levede og begik sig i gamle dage. Respekt og ros til et fantastisk Museum.

Ærøskøbing 26. Juni i blæst, regn og torden...

Det sker som sagt lidt hver dag. I dag hilste jeg på en ung mand som var ved at klargøre, og rigge sin lille fine klinkbyggede båd til, den har en lille indenbords 2-takts motor og det lyder hyggeligt når den tøffer ind og ud af havnen. De sejlede en tur i ca. 15 m/s og vi holdt da også alle sammen en halvt øje med om de nu kom sikkert i havn.
Der kom endnu et par gaffelriggede skibe i havn, en grøn kutter og en sort Coaster – skønt at opleve disse gamle skibe.

En tur i byen, afslører den rene idyl. Udelukkende små brolagte gader og stræder,  hyggelige cafeer og restauranter. Kan godt forestille mig at det hele syder og bobler af liv i højsæsonen som starter om kort tid.

Ærø 27. Juni store slibedag...

En kort fortælling 27. juni

Her er dagens skib… – igen et smukt Maritimt og Klassisk skib i havn.

Jeg sliber og sliber… – i morgen tidlig, skal jeg lakere ruffets nederste del som bliver skønt at få gjort. Har længe haft dårligt samvittighed over det… – men det skulle så åbenbart være i 12 m/s fra Nordvest, så kasketten er sat ekstra godt fast. I Morgen blæser det kun 10 m/s – til gengæld tørrer lakken jo relativt hurtigt. En stor fornøjelse endelig at få det lakeret og bevaret.

d. 29. Juni - Fyla i hjemhavn...

Skonnerten Fyla

Den nærmest Majestætiske flotte skonnert Fyla Kommer tilbage til sin hjemhavn Ærøskøbing
Fylla blev bygget i Nyborg i 1922 af Skibsbygmester Niels Peter Waldemar Dreyer, og er en af de tre jagtbyggede tremastsskonnerter, man kan møde i vore farvande. De to andre er Marilyn Anne fra 1919 og Fulton fra 1915. Fyns Amtskommune køber skibet i 1979 med planen om at bygge et lejrskoleskib.
Det er en fornøjelse at se dette smukke skib kommer i havn. Det pryder virkelig omgivelserne. Og hvor er det en skøn historie at det er lejrskoleskib for unge mennesker. Du kan læse mere om historien på deres hjemmeside www.skonnertenfylla.dk

1. juli - Sommer regn og blæst

Så blev det 1. Juli – Sommeren starter… – man fristes lidt til at sige “stilhed før storm”… – der kommer ihvertfald en del vind og regn de næste dage og kalechen er monteret. Jeg blev forbavset hvor hurtigt og nemt det var at montere den bagerste kaleche, det tog 5 minutter. Det skulle jeg have overvejet noget før da solen bagte i sidste uge, for man kan jo bare slå siderne op. Nå! men! man bliver klogere på detaljerne ombord hver dag.
Jeg fik heldigvis slebet og lakeret det meste inden regnen kom og det holder da heldigvis også tæt ombord. Nu er der dømt arbejdsro og vejrlig for arbejdet udenfor, så jeg kaster mig straks over alt muligt arbejde på computeren. Måske bliver der tid til en tur på en af de lokale caféer, de næste dage, Indtil kulingen er reddet af. Jeg har endnu ikke haft tid til at se nærmere på byen Ærøskøbing.

Der lastes korn...

SKIBET GERMANICA HAV

ROSTOCK (DE) – AEROSKOBING (DK) Travelled: 2d 14h
General Cargo. Flag: Antigua Barbuda. Længde: 82.17m / Bredde: 11.3m / Tons: 1.557

Her til morgen kom dette Cargo skib / Coaster i havn for at laste korn. Det kunne lige komme gennem havneløbet med sin bredde på 11,3 m. Coasteren har ligget underdrejet ved en af øerne i nat, da det nok ikke ville gå i havn i går i stiv kuling,. Det er noget af en størrelse, når den passerer stille forbi i en afstand af 5 meter fra lønningen. Nu er jeg spændt på om jeg selv får skibet fuld af korn…

Regn og kuling med regn på...

Der kommer fortsat flotte skibe i havn… og der er små ophold i regnvejret…

Jo jo… jeg ved der er nogen som sikkert tænker det er misundelsesværdig, næsten for godt til at være sandt… Men det er ikke altid lige sjovt… i denne uge har det været lidt kedeligt vejr med skybrud, byger og konstant blæsevejr omkring de 10 m/s. I dag kulminerer det og ender med kuling med 22 m/s i stødende. Der kommer forhåbentlig lidt bedre vejr senere på ugen.

Det man kan glæde sig mest over i disse dage, er at skibet holder tæt.

Ny skonnert i havn

Ny Skonnert Karoline i havn

At det blæser en Halv Pelikan… er jo ikke til hinder for en god gåtur i den idyliske by Ærøskøbing. Der er næsten ikke den baggård, gade som ikke er udnyttet til at fungere cafe, – du kan få æblekage og kaffe kr. 88,- på et af disse steder, men jeg sprang over i dag… – det er ganske vist sommer, men lige pludselig har man taget ekstra kilo på med alle de fristende tilbud.

7. Juli - Ankomst Thurø

Endelig blev det sommer igen. Jeg besluttede mig for,  efter sidste uge underdrejet i storm og regn på Ærø at komme videre. Turen gik forbi Drejø, Hjortø, Skarø gennem Svendborg Sund videre til Thurø bund. Her kom Birgitte og hentede mig i sin lille motorbåd og vi sejlede til Grasten og drak kaffe på terrassen med Jens og Bodil. Senere kom Peter og Lisbeth og vi spiste dejlig middag i haven.

Historien fortsætter de næste dage… jeg bliver her lidt endnu, – næsten som at være hjemme igen. Dejligt gensyn! alt ligner sig selv på smukke idyliske Thurø.

Festmiddag i Maritimt Center, Svendborg Havn

Jeg havde den store fornøjelse at deltage i dette fine arrangement af “Danmarks Museum for Lyssejlads” i Svendborg, for Peter Bruun, som blev hyldet med en flot middag for rigtig mange mennesker fra nær og fjern.
Der var taler om Bruun familiens både gennem tiden og bifald fra gæsterne. Udstillingen kan man se i udstillingshallen på den anden side af bryggen som man bl.a. ser i baggrunden af billedet med Fylla skonnerten. Læs mere om udstillingen på www.lystsejlads.dk
Det var et vellykket arrangement i flotte omgivelser i den nyrenoverede pakhushal. “Maritimt Center”. Peter Bruun deltog desuden tidligere på dagen på en af Spækhuggerne i dagens kapsejlads og vandt 1. præmien, som blev overrakt med stort bifald.

Om Omø

Jeg sejlede fra Thurø d. 11. Juli kl. 11 da de begyndte at pinotere til det nye byggeri i forbindelse med ny havn og flydebroer. Jeg vågnede til et jordskælv og hele Thurø hoppede da den store pinoterings-maskine gik igang.

Ankom til Omø 4 timer senere efter en fin tur op langs Langeland om Lohals. På Omø lejede jeg en cykel ved ankomst og kørte lidt rundt og så mig omkring.

Det med cyklerne er godt nok enkelt… – der er et fint cykelskur hvor gode solide cykler kan lejes ved at købe en cykelbillet. Det fungerer lige som man køber havnebillet til båden… man klistrer billetten om styret og kører. Det koster 45 for en hel dag, man sætter cyklen tilbage i skuret inden kl. 23:00 og så er den ikke længere… – noget alle havne på Øerne burde etablere…

Nyord, den lille vigtige Ø i Bøgestrømmen.

Nyord i Bøgestrømmen…
Det rullede en del gennem Smålandsfarvandet i 5 timer, og der blev kæmpet lidt med bølgerne i 10-14 m/s, Vindstød og bølger fik Colin Archer Vik helt ned og ligge med bagbord dæk under vand, så det var godt jeg fik lukket søventilerne inden afgang fra Omø.
Det rullede og blæste indtil jeg sejlede under Farøbroen hvor jeg første gang kunne sætte autopiloten resten af turen. Klokken blev da også 22:15 med lanternerne tændt inden, jeg sejlede i havn og lagde mig langskibs uden på en gammel Svensk Skærgårdsfærge i Nyord Havn. Axel har ligget her en uges tid, og forståeligt, da der er rigtig mange hyggelige steder at besøge på Øen.
I dag var vi på besøg på den lille lokale købmandsgård, som har alt fra dagligvarer, brugskunst og lidt til kaffen, en herlig frisklavet Blommetærte. Vi besøgte Danmarks mindste museum på vej tilbage til havnen, Lodsudkikshuset Møllestangen. Dette lille museum blev indviet af Dronningen i 2013, og har faktisk været en slags livsnerve til Nyord. Interessant at læse om lodseriet på Nyord, og lodsvæsenet i gamle dage, hvor alle gårde i Nyord var lodsgårde med pligt til at guide skibe rundt om øen. fantastisk udsigt over hele Bøgestrømmen, Jungshoved, Kalvehave og Stege.
I morgen ser det ud til at blive fint vejr igen, og turen går til Rødvig Havn.

Rødvig Havn

Axel og jeg ankom til Rødvig Havn fredag 14. juli ved middagstid, og vi var heldige at finde de bedste pladser i havnen da vi var tidligt på den. Her bliver vi et par dage, da det blæser en del i weekenden. Her er fine faciliteter og gang i sejlerlivet. Flot strand med udsigt til Stevns Klint.
I morgen tar vi toget et smut til Store Heddinge. Planen er at tage videre over Sverige til Havnen Barsebäck, ja det lyder måske ikke særligt charmerende og byen har da også sit rygte, Men det skulle være en fin havn, så det prøver vi.

Turen forbi Stevns Klint

Vi sejlede fra Rødvig lidt sent i dag tirsdag, da vi håbede på at vinden tog af, Men det blæste forsat en del og vi rullede gennem Køge Bugt. Specielt det sidste stykke var slemt da søerne kom fra alle sider og fik skibet til at rulle så hele styrbord var under vand og alt som ikke var stuvet godt nok rullede rundt på dørken, men søventilerne var lukket og ingenting gik i stykker. Man bliver træt efter sådan en rulletur i 2 knobs modstrøm… Så selvom fokken var sat for lidt stabilitet, var det voldsomt. Konklutionen er at jeg mangler balast, så nu skal der 300 kg. bly i kølen. Vi ankom til Dragør kl. 20:00 og nåede lige en burger på den lokale. Der kommer ingen billeder fra Dragør, da vi tager videre meget tidligt i morgen. Next stop Ven, Kyrkbackens Hamn.

Turen forbi stevns var betagene og de flotte klinter var en stor oplevelse at se fra Vandet, der er meget dybt lige uden for kliniterne, selvom jeg ikke sejlede så tæt på. Men flot var det. Godnat fra Dragør og sommerhilsner til jer alle.

Første sommertur 2023 nærmer sig en afslutning

Onsdag forlod jeg Dragør, passerede Ven og ankom til Råå Havn i Sverige. Det var usikkert om der var plads på Ven, så Axel og jeg fortsatte i vores skibe forbi Ven og til Råå. Helt fin havn. Et par dage med rigelig blæst. Axel tog hjem til Helsingør i dag torsdag hans skib vejer 20 tons og klarer bedre en hård sø, og det blæste da også ret vildt den korte tur hjem til Helsingør fortalte Axel senere, da han var kommet hjem i sikker havn.

Jeg valgte at blive her torsdagen med, da jeg ikke havde lyst til at kaste mig ud i 12 m/s for at komme videre. I dag fredag var vinden aftaget en smule og jeg ankom til Helsingborg Nordhavn ved 12 tiden. Jeg har ikke ligget i Helsingborg Nordhavn tidligere, det ser ud til at være en moderne havn med gode faciliteter, jeg fandt en langskibsplads på en af flydebroerne, ikke det bedste sted, men nu skal jeg ud og sondere havnen og finde mig en god plads. Jeg hørte at der er lidt kaos I Helsingør Havn, så jeg blive her nok et par dage og tar færgen til Helsingør hvis nødvendigt.

Jeg fik lige taget et billede af havnekontoret i Råå. Det er da sådan en havnekontor skal se ud …!

Helsingborg - midt i en storby...

Helsingborg 21. Juli

Det er altid anderledes at se tingene fra en nye vinkel og ganske vist har jeg været i Helsingborg hundredevis af gange, men ikke på denne måde i lystbådehavnen. Det viste sig efter en rundtur fra Nordhavnen syd til Nordhavnen Nord (det er en stor havn) at jeg faktisk har fundet en fredelig og god plads. Faciliteterne er fine, og rengøringen ser ud til at fungere.
Der er så fredeligt at man ikke hører noget… men bare ser ind på byen, et skørt syn af skyskrabere, men samtidig ligger der en smuk Svensk fastliggende skonnert som heldigvis pryder bybilledet, og gør det rart at være her. Der er masser af cafeér, restauranter og liv rundt om Den nordlige del af havnen. Her ude på flydebroen har der ikke været en eneste person i løbet af dagen. Fred og idyl midt i storbyen. Helsingborg får klart 4 ud af 5 kokkehuer / sejl herfra…

Og Jo! jeg ved at nogle måske opfatter mig som jubel-optimist, men det er da meget fedt at sidde i havnen badet i fuld aftensol kl. 8:00 om aftenen med en simpel tilberedt aftensmad og et glas vin, hvor solen for længst er gået ned bag træerne i Helsingør. Hvor tit har man ikke stået og tænkt den tanke, fra Helsingør, når man kikker over på Helsingborg… – der er næsten sydlandsk stemning her i havnen, det virker i hvertfald som lyset driver en del af festen… – aftenen og sommerstemning fra Helsingborg. God weekend til jer alle ☀️

Helsingborg 23. Juli

Startede med at ligge på en flydebro og hoppe et par dage, lidt rigeligt med bølger som stod lige ind i havnebassinet. Her til morgen søndag d. 23. Juli stod jeg ellers stille med en kop kaffe og kikkede ud over havnen i gråvejr men med ophold i regnvejret…

Pludselig blev der en plads ledig og jeg var da heller ikke den eneste som opdagede dette. Der var straks en anden sejlbåd som også havde set det, jeg løb over og tog imod dem og hjalp ægteparret med trosserne, hvilket de var meget glade for… – spurgte om de lige ville tage imod mig når jeg sejlede over for at ligge bagerst på broen, og så var alt i skønneste orden. Her ligger man i lidt afstand af café/ Restaurant Rocco, men ellers en helt stille bro i forhold til bølger og vind. Så nu er der ro på… – og mon ikke man lige skal prøve “Roccos Wine and Dine” Pizza, stedet er i hvertfald omtalt positivt på “Tripadvisor”.

Helsingborg 26. Juli

Der sker da lidt i Helsingborg Nordhavn. Søndag kom min søster Eva og Niels forbi, De havde været til Hornbæk Havnefest. Vi spiste en dejlig frokost på den lokale Café ved kajen.

Jeg fik flyttet skibet endnu engang til den bedste og mest rolige plads i havnen, selvom det stadig er en livlig havn. Havnen er ikke lukket af ned til den store færgehavn og bølgerne kommer hele vejen igennem havnen, specielt når vinden står i syd. Desuden er havneløbet til Nordhavnen ikke specielt velovervejet når vinden kommer fra sydlige retninger.

I dag kom et søsterskib, en Colin Archer til havnen. Det ligner jo til forveksling, men er noget anderledes, lidt mere spidsgatter i forhold til en typisk Colin Archer, men elegant med den spidse form. Jeg fik en hyggelig snak med kaptajnen / ejeren, de sejler 3 personer ombord, barn med kæreste, de kommer fra Tyskland, men har ellers deres skib liggende på Als i Danske Sønderjylland. En fornøjelse at møde dem og se dette fine skib, som gav masser af inspiration.